top of page
חיפוש
  • ארבל עמיר Dip.CM

השפעתו האנטי-דלקתית של הדיקור מתרחשת דרך עצב הוואגוס

ראשית חשוב להבין, מהי בכלל דלקת?


דלקת היא תגובת שרשרת של שפעול של תאי חיסון ממצב 'מנומנם' למצב 'תקיפה'. כאשר תא חיסון נתקל בגורם פתוגני, או בגורם המסמל נזק לרקמה, הוא עובר למצב תקיפה ומפריש ציטוקונים. ציטוקינים הם חלבונים מיוחדים המאותתים לשאר תאי החיסון כי יש סכנה ויש לעבור למצב תקיפה. נוצרת תגובת שרשרת והרבה תאי חיסון עוברים למצב תקיפה ומפרישים ציטוקינים נוספים.


מחקר מעניין במיוחד שבוצע בדרום-קוראה בשיתוף עם ביה"ס לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בדק על עכברים את השפעת נקודת הדיקורSt36 על התגובה הדלקתית, ואת מנגנון הפעולה במסגרתו התגובה מתרחשת. החוקרים מצאו כי דיקור בנקודה ST36 מחולל תגובת שרשרת נוירו-אימונולוגית דרך העצב התועה (Vagus nerve), הגורמת לעיכוב הפרשת הציטוקין TNF-alpha בטחול.


החוקרים הזריקו לעכברים חומר המעורר דלקת בשם ליפופוליסכרידים (LPS), הידועים כמעלים במיוחד את רמות הציטוקין TNF-alpha.עכברים שקיבלו דיקור במשך 30 דקות מיד לאחר שקיבלו LPS הפרישו משמעותית פחות TNF-alpha בסרום בהשוואה לעכברים שקיבלו זריקת LPS בלבד. על מנת להבין האם הפעילות האנטי דלקתית שנצפתה התרחשה בטחול או במוקדים אחרים בוצעו בדיקות לרקמת האיבר לניטור כמות הציטוקין שהופרש. הבדיקות שהטחול אכן היה אחראי לפעילות האנטי דלקתית של הדיקור.


יתרה מזאת, לא די היה לחוקרים להבין כי הפחתת הפרשת הציטוקין התרחשה בטחול אלא שהיו מעוניינים גם להבין כיצד הדבר התרחש? לכן חזרו על הניסוי ולאחריו ביצעו כריתה לעצב הטחול (splenic nerve), ולאחר מכן גם לעצב התועה (Vagus nerve) ומצאו כי השפעת הדיקור נחלשה הרבה יותר לאחר הסרת העצב התועה לעומת הסרת עצב הטחול. לאור התוצאות המרשימות החוקרים הסיקו כי השפעת הדיקור בעיכוב מנגנון התגובה הדלקתית מתרחשת על ידי נוירו-מודולציה של עצב הטחול ובעיקר של עצב הוואגוס [1].


כמובן שלא די בכך בכדי להבין כיצד הדיקור עובד, וממשיכות להשאל שאלות נוספות כגון – כיצד גירוי של עצבים היקפיים (peripheral) משפיע על עצבים אוטונומיים? אילו השפעות נוספות מתחוללות כתוצאה ממודולציה של עצבים משמעותיים כל כך כמו העצב התועה? כיצד ניתן להתאים את ההשפעה וכיצד משפיעה מניפולציה למספר נקודות באופן סימולטני?


רמת העניין של חוקרים ממשיכה לעלות. מידי יום מתפרסמים עוד ועוד מחקרים בתחום הדיקור ותשובות רבות עשויות להתווסף בשנים הקרובות.


מאת: ארבל עמיר Dip.C.M


מקור:

Lim HD, Kim MH, Lee CY, Namgung U. Anti-Inflammatory Effects of Acupuncture Stimulation via the Vagus Nerve. PLoS One. 2016;11(3):e0151882. doi:10.1371/journal.pone.0151882.

41 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

דיקור למיגרנות – עדכונים מחזית המחקר

בשנים האחרונות מקומו של הדיקור כטיפול מניעתי במיגרנות הולך ומתבסס בהקהילה המדעית. גופים גדולים ומשמעותיים כמו ארגון הבריאות האמריקאי (NIH), ארגון הבריאות האנגלי (NHS) והמכון הלאומי לבריאות ולמצוינות ב

דיקור, דלקת ותסמונת העייפות הכרונית

שני המאמרים האחרונים שעסקו בתופעת הדלקת ובהשפעת הדיקור הציגו את הקשר בין השניים לתופעות רבות שאנו פוגשים בקליניקה כמו דיכאון וכאבים. במאמר הנוכחי נעסוק בקשר נוסף הקיים בין מנגנון הדלקת לעייפות ונבחן א

השפעת דיקור על דיכאון וחרדה דרך המנגנון הדלקתי

'רביעי מדעי' של השבוע שעבר עסק בנושא השפעת הדיקור דרך השפעותיו על מנגנון הדלקת. בנוסף, הזכרנו את השפעת הדלקת על וויסות המצב הנפשי ורמת עייפות עליהם נרחיב היום. * לאלו מכם שלא עיינו ב'רביעי מדעי 13' מו

bottom of page